søndag 3. april 2011

Indisk på en søndag…



Søndager er deilige dager på mange måter. Bl.a. har jeg god tid til å lage mat. Indisk kokekunst er en av mine lidenskaper, og helgen er ikke den samme uten… Det er forøvrig mange grunner til at jeg foretrekker indisk mat. Ikke bare er den særdeles velsmakende, men den er også i all hovedsak glutenfri (med unntak av brødene), laktosefri og proteinrik. I dag ble det indisk på menyen igjen.
En rett jeg er veldig glad i og lager nokså jevnlig, er Chikkar Chole (eller krydrete kikerter på norsk). Den serveres vanligvis med tamarind chutney som er en sursøt saus og frityrstekte brød. Siden jeg gikk over til glutenfritt kosthold for åtte år siden, har jeg imidlertid ikke lagd disse brødene, til tross for at de er særdeles velsmakende. Glutenfritt mel har vesentlig dårligere bindeevne enn hvetemel og gjør derfor utbaking av større eller mindre brød til en stor utfordring. Dvs. jeg gjorde et forsøk for et par år siden, brukte Toro sin kakemiks, men det ble bare søl, så jeg ga opp. I dag tok jeg mot til meg og gjorde et forsøk med bruk av Jyttemel, som har bedre bindeevne enn andre glutenfrie melsorter. Og tenk, så lyktes jeg! Brødene ble kjempegode og måltidet komplett.  Kikerterretten med tamarind chutney og poori kan også serveres til lørdagskos.
Her følger oppskriftene på alle rettene. Alle oppskriftene er hentet fra Kushu Singhs bok ”Indisk mat – kultur, karri og kulfi” og omarbeidet av meg. Boken anbefales for øvrig på det varmeste for nybegynnere, ettersom den gir en grundig innføring i indisk kokekunst.
Poori
250 g Jyttemel
1 ss fiberhusk
2 – 3 ss vegetabilsk olje
1,5 dl vann
Ha mel og fiberhusk i bakebollen og lag en grop. Tilsett olje og arbeid den godt inn i melet. Tilsett vannet langsomt og arbeid deigen godt sammen. Kna den i ti min, til den blir blank og glatt. Den skal være fast. Hell over litt olje. Del deigen opp i 15 like deler. Trill hver del til en kule og kjevle ut til en rund leiv ca. 11 cm.
Varm oljen i en jerngryte. Legg en leiv om gangen i oljen vha. sleiv. Vent noen sekunder og pres den forsiktig ned i oljen. Den skal svelle opp. Snu poorien og stek den på andre siden ca. 8 sek. Ta poorien ut av oljen og la tørke på kjøkkenpapir. Pass på at oljen holder seg varm, hvis temperaturen synker, vil ikke brødene svelle. Serveres varm eller lunkne.

Chikkar chole – krydrete kikerter
400 g kikerter
1 ¾ l vann
2 store løk, grovhakket
4 hvitløkfedd
1-2  cm stk. fersk ingefær, skrelt og hakket
2 grønne kajennepepper/ chili
3 ss tomatpure
litt vann
8-9 ss olje
1 ts malt koriander
1 ts malt spisskummen
2 ½ ts salt
5 ss sitronsaft
1 ts garam masala
Legg kikertene i bløtt natten over. Kok dem deretter møre i bløtevannet 1 – 1 ½ t. Ha løk, ingefær, hvitløk, chili og tomatpure i en hurtigmikser og mos til en jevn pasta. Varm oljen i en tykkbunnet gryte. Ha i løkpastaen og stek ca. 4 min. tilsett koriander og spisskummen og stek videre i ca. 10 min. til det dannes oljebobler.
Ha kikertene i sammen med kokevannet og bland godt. Tilsett salt, og knus noen kikerter mot grytekanten for å jevne sausen. La det koke uten lokk inntil stuingen er tyktflytende. Slå av varmen, tilsett sitronsaft og bland godt. Dryss over garam masala og dekk med lokk. La det stå og trekke i minst ti min. Rør godt i stuingen før servering.



Tamarind chutney
75 g tamarindpasta
3 dl vann
2 ½  ss sukker
1 ts salt
¼ ts kayennepepper/ chilipulver
¼ ts malt ingefær
1 ½ ss sultanrosiner (kan droppes)
Bland alle ingredienser bortsett fra rosinene i en kjele og kok opp under omrøring. La blandingen koke ca. 8 min. til sausen tykner litt. ha eventuelt i sultanrosiner. Avkjøles før servering. Kan oppbevares inntil 2 dager i kjøleskapet.

Ris med krydder og grønnsaker
3 ¾ dl basmati ris (evt. jasmin)
150 g blandede grønnsaker (gulrøtter, blomkål, erter, broccoli, potet)
5 ss smør
4 svarte kardemommefrukter
4 laurbærblad
¼ ts malt muskat
5 ½ dl vann
¾ ts salt
Vask, skrell og skjær grønnsaker i mindre biter eller buketter. Varm smør i en tykkbunnet gryte og la kardemomme og laurbærblad steke noen sek. Ha i grønnsaker og muskat og stek videre noen min. Ha i ris, og rør godt slik at grønnsaker, smør og ris blander seg godt. Ha i salt og vann og kok opp. Skru ned til svært lav varme og la risen koke under lokk 20-25 min.

Smakelig måltid!  J

Ingen kommentarer: