torsdag 10. november 2011

Pensel og palett - noen assosiasjonssprang...


Dagene går i ett, sier man. Men dagene går ikke i ett. De er adskilt av ulike fargetoner og paletter. Dagen forut for i går var malt med grå palett. Tunge skyer hang nedover fjellsidene. Tårene rant ned fra himmelen. Over jorder med vissent gress. Vannet bladfelte trær med nye knopper. Dryppet tett i tett på regnkåpedekte hoder. Bølget mot bilruta. Sveipet veibanen og gjorde den sleip. Tung kropp, trøtte øyne. Barnelatter og sang spettet dagen med farger. Smilende og spøkefulle kolleger og klienter drysset glitter i det grå. Myk pels mot kinnet mitt pakket dagen inn i varme. Lavt energinivå dempet stemmeleiene og rundet kantene på tirsdagen. Selv grå dager har sin sjarm.

Himmelen over dagen gir livet farge. Denne morgenen opprant med en himmel i alle sjatteringer av fiolett og rosa. Fargespillet åpner øynene mine for skjønnheten på en vanlig onsdag. To travle dager fylt med innhold i mange valører. Jeg er på tilbudssiden. Møter med nye mennesker og ikke helt ukjente mennesker. Små og store som tas inn i varmen. Prøvende nysgjerrige blikk åpnes mot meg. Øyne som glitrer av glede møter mine. Med smil på leppene og latter i øynene vinker de farvel for denne gang. Et aldri så lite takk hviler på leppene mine. Noen har åpnet døra inn til livet sitt, og jeg er invitert...

© Toril Karin Solheim

Ingen kommentarer: