tirsdag 7. januar 2014

Når leselysten våkner. (bokanbefaling og ønske om nye anbefalinger)


I en lengre periode har jeg lest svært lite både skjønnlitteratur og faglitteratur. På nyåret våknet endelig leselysten igjen. I høst kom jeg over et lite kupp på boka «Tråden» av Victoria Hislop. Tidligere har jeg lest «Øya» av samme forfatter og blitt helt betatt. Historien om Eleni og hennes liv blant annet på Spinalonga er en sterk og gripende fortelling som holder deg fanget inntil siste punktum. Etter å ha lest en slik bok, er det ofte vanskelig å begynne på en ny, dersom den ikke er like engasjerende. I høst begynte jeg så vidt på den nye boken, men travle dager ga lite rom for lesestunder, og dermed ble boka liggende i hylla. Det er ikke boka sin feil.

I helgen tok jeg den imidlertid frem og ble sittende. Vi følger Dimitri som fødes i Thessaloniki idet en storbrann ødelegger byen. Vi møter også Katerina som noen år senere i flukten fra Lilleasia til hellas kommer bort fra sin mor og havner nettopp i Thessaloniki. Deres liv flettes inn i hverandres og vi følger dem gjennom tiår med krig og kampen for å overleve i et hardt prøvet land. Historien har ringvirkninger for menneskene i moderne tid, noe jeg foreløpig bare aner konturen av, ettersom jeg ikke er ferdig. Det er med vemod jeg leser siste del, og håper derfor på bokanbefalinger fra mine lesere, slik at jeg kan gå vinterkveldene i møte med nye lesegleder i vente.
 

4 kommentarer:

Bjørn Hølbakken sa...

Hei.

Selv er jeg inne i en lesetørke som nå har vart rimelig lenge, men vil du ha anbefalinger kommer jeg ikke utenom Haruki Murakami. En forfatter som har mange gode bøker på samvittigheten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Haruki_Murakami

En annen bok jeg kommer på i farten er Jonas Gardells "En komikers oppvekst." Lettlest, og både morsom og trist.

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8210045733

Vil du lese en virkelig morsom bok er det lett å anbefale Mikael Niemi sin "Populærmusikk fra Vittula".

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=136094

Og til slutt, en link til en blogg for bokelskere:

http://birtviko.blogspot.no/

Ha en fin dag.:)

Bjørn





Mamta sa...

Takk for bokanbefalinger og for lenke til Melusinesplace. Har lest bloggen tidligere og mistet lenken, så hjertelig takk! Fin dag til deg også! :)

Aud sa...

Har akkurat lest ferdig 1814 av Karsten Alnes. Det er jo ikke en roman, men veldig spennende lesning likevel :-)

Anonym sa...

Drømmehjerte av Cecilia Samartin anbefales :)

Den Norske Bokdatabasens omtale:
Castros revolusjon på Cuba i 1956 skiller de to bestevenninnene Alicia og Nora. Mens Nora flytter til USA med familien blir Alicia igjen og opplever fattigdommen som preger landet under Castros regime. Flere år senere blir Alicia alvorlig syk, og Nora bestemmer seg for å reise til Cuba for å hjelpe henne.
Forlagets omtale:
Cuba 1956. To kusiner er hjertevenner til Castros revolusjon brått skiller dem. Nora flykter med familien til USA, mens Alicia opplever at det lykkelige livet i Havanna blir snudd til nød og fattigdom under Castros regime. Etter mange år klarer ikke Nora å nøye seg med å lese brevene fra Alicia. Hun må reise tilbake for å hjelpe sin syke venninne. En dramatisk og vakker roman om håp, håpløshet og evig vennskap. For lesere som ikke fikk nok av Drageløperen vil Drømmehjerte garantert falle i smak. Adresseavisen. Har du lest Øya? Da bør du lese Drømmehjerte. Marie J. Hillesland, ARK. Les så sakte du kan - for du ønsker at boken aldri tok slutt. Familien. Tror aldri jeg har lest så valler prosa tidligere. Gun Strandberg, Libris.


hun har også skrevet mange andre bra bøker. Bare ei bok jeg ikke har lest:)

- du kan forresten få låne den boka av meg om du vil lese den :)

Evy Linda