torsdag 18. november 2010

Masala!

For år og dag siden satt vi i lunchpausen på jobben og pratet mat og tilberedning av middag. Særlig dreide samtalen seg om bruken av ulike typer løk i matretter. De andre var skjønt enige om at når det gjelder hvitløk, så er det å foretrekke å kjøpe den ferdig oppdelt på glass, for å unngå alt sølet med rensing og oppskjææring av løken. Og for bare noen få år siden ville jeg samtykket. Løk gir meg rennende øyne, men selv det er en del av gleden ved å lage mat. 

Etterat jeg begynte å lage indisk mat fra grunnen av, har jeg oppdaget gleden ved selve tilberedningen av et måltid. Indiske matretter er ofte tidkrevende å tilberede. Flere kompliserte små trinn i en prosess før resultatet er ferdig. Dersom man slurver på ett av trinnene, blir maten mislykket. Det gjelder å utføre hver eneste del av prosessen med kjærlighet og omtanke dersom man ønsker et godt rsultat, og det gjør man jo.
Så, jeg har kommet frem til at for meg er tilberedningen av maten i seg selv en viktig del av matgleden. Jeg koser meg ved kjøkkenbenken, enten det nå er løk, grønnsaker eller kjøtt og fisk som skal renses og skjæres opp, stekes, kokes osv. Til hverdags har jeg jo ikke så god tid til å lage slike arbeidskrevende retter, men det er likevel godt å arbeide med matvarer.

Og her sitter jeg som den ivrige student mutters alene. Langt fra mitt kjære kjøkken med morteren og alle krydderglassene og drømmer om å stå midt i osen fra en fresende løk-og ingefærpasta ispedd hvitløk, chilipepper, kardemomme,nellikspiker og gurkemeie. Den ultimate nytelse for meg. Alle sanseopplevelsene det gir. Maten er fargerik. Grønnsakene og krydderne har farger i alle nyanser fra grønt til lilla, en hel regnbue! Rad på rad med finmalt kryddere i alle slags sjatteringer av rødt og gult i store striesekker er noe av det vakreste jeg ser... Masala!

Ordet "masala" kommer av hindi og betyr krydder. Jeg har som nevnt et lidenskapelig forholdtil krydder etter å ha reist i India, selve inkarnasjonen av Masala. Men ikke minst gjennom prosessene med å lære meg å lage indisk mat. Masala har meget stor betydning i indisk kokekunst.Til hver rett hører nøye utvalgte kryddere som skal fremheve smaken av kjøttet eller grønnsakene i retten. For mye av det ene eller for lite av det andre kan ødelegge smaksopplevelsen. Av den grunn er jeg ikke særlig tilhenger av å tilpasse kryddermengden til norske ganer. Indisk mat skal være en smaksopplevelse! Eksamensforberedelsene idag endte altså opp i en hyllest til kokekunsten og især indisk kokekunst som er en vitamininnsprøyting av en sanseopplevesle. Les mer om masala og indiskkokekunst her:  Cuisine cuisine!

Kjenner at jeg gleder meg til helgen og muligheten for litt krydder i kvardagen igjen...

Ingen kommentarer: