onsdag 17. februar 2016

Litt om katter og om å gi (nytt) liv til brukte tekstiler...


Som tidligere nevnt, er jeg opptatt av gjenbruk og redesign. Frem til nå har det ofte blitt kjoler eller skjørt av brukte plagg og tekstiler. På biblioteket fant jeg imidlertid ei flott bok om å sy til mor og barn. Mari Melilot: Sy til barn! Selv om den ikke omhandler redesign, har den inspirert til tilblivelsen av to babytepper, noen foldbare stellematter, samt hendige stellevesker til å ha med på farten. Alt av gjenbrukte tekstiler med noen nye pyntedetaljer. 

Boka har også oppskrift på en kosekanin, og dette ville jeg prøve på. Imidlertid har jeg en større forkjærlighet for katter enn kaniner, så mønsteret ble omarbeidet litt. Den viktigste inspirasjonskilden er imidlertid barnas katt, Puccini, som fant seg en ny familie (oss) en juledag for mer enn fem år siden da han oppholdt seg i dagevis utenfor huset og mjauet og ungene ikke hadde hjerte til å la ham bli gående ute i kulden lenger. For ordens skyld ble det gjort en hederlig innsats med rundspørring i nabolaget og fjesboka før han ble boende permanent. 

I dag ble jeg ferdig med to av i alt tre planlagte kosekatter. Møt Missi -tvillingene! 

(De kan gjerne adopteres og navngis av andre katteelskere…)



De er snart på plass blant andre store og små redesignprosjekter på Vida Design-siden min. Av alt jeg selger, vil minst 10 % gå til et hjelpeprosjekt for Nord-Korea. Det kan du lese mer om her:

Ingen kommentarer: