søndag 7. februar 2016

Selv når han synes taus...


I helgen er jeg først og fremst opptatt med korsang. Damekoret Kalliope som jeg begynte i sist høst, har intensiv øvingshelg med programmet for 70 årsjubileet i år. Programkomiteen har valgt flere spennende verker av norske komponister. Blant dem en utsøkt perle av komponisten Kim Arnesen, ”Even when he is silent”.

Jeg vil gjerne dele dette verket med dere. En tekst som taler for seg selv. Teksten ble funnet skrevet på en vegg i en konsentrasjonsleir etter 2.verdenskrig. Musikken er aldeles utsøkt skjør og makter å understreke styrken og håpet de enkle ordene formidler. Den skal synges med håp, og det gjør jeg – men også med en klump i halsen.

“I believe in the sun when it isn’t shining, 
I believe in love even when I don’t feel it. 
I believe in God even when He's silent.”

Disse ordene er til deg som har mistet solen av syne. Til deg som har mistet noen du var glad i. Som ikke lenger kan føle kjærligheten i en verden der hatet trer tydeligst frem. Selv når Gud synes taus og fraværende, i en verden der ondskap og ødeleggelse rår.
To setninger fra Jobs bok i Bibelen kompletterer sangteksten.

Det er løgn at Gud ikke hører,
at Den veldige ikke ser.

Selv når du sier at du ikke ser ham,
ser han din sak. Bare vent på ham!
Job 35, 13-14 

Ved å følge lenken under, kan du lytte til verket ”Even when He is silent”. God søndag!

Kim Arnesen "Even when he is silent"

2 kommentarer:

Aud sa...

Takk. Det var fint :-)

Mamta sa...

Gleder meg over det! :)