onsdag 14. september 2016

Leken overgang…




De siste dagene tror jeg Vårherre har lekt seg med silkemalingog kordireksjon. Nesten som pastellmalingen i april. 

Sommeren har ikke helt sluppet taket. Høsten står og banker på, men slipper ikke helt til. Selv om skogen med sitt tette bladverk etter første stormnatt har tyntes ut og grønnfargen har mistet sin klare glans. Et anstrøk av gylne toner sniker seg inn mellom greinene. Det er som om Vårherre dirigerer sitt kor og hysjer varsomt på stemmegruppene etter tur. Demper klangen, avfraserer den heftige sommersangen. 

Selv himmelen har en avdempet lød. Himmelen er et bløtt silkesjal. Himmelblått i horisonten blander seg med pasteller i alle regnbuens nyanser som tykner til over meg her jeg sitter omgitt av hav og himmel. Himmelslør over den kobberrøde glansen fra synkende sol som nekter å gi seg så lett. En myk overgang til det vi vet vil komme. Fargesprakende eksplosjoner over skog og enger avløst av nakne greiner og landskap i sort, hvitt og grått. Stormene med piskende hagl. De mørke dagene. De kalde nettene som skaper overjordiske iskrystaller. 

Takknemlig lar jeg meg omslutte av dette myke silkesjalet. Lagrer pastellbildene på netthinnen så de kan varme meg og lyse opp når mørketidsbluesen melder sin ankomst. Huden slikker i seg varmen fra solstrålene som slipper gjennom, nærmest umettelig på D-vitamin.

Alt har sin tid. Jeg er et høstbarn, men tåler de varme sommerdagene godt. Likevel vil jeg slå opp døra for høsten og alle fargene – når den slipper til…
 

















Ingen kommentarer: