torsdag 26. april 2018

Blod, svette og tårer…



I vinter har jeg for første gang i mitt liv brodert og montert bunadskjorte til Nordlandsbunad. Læringskurven har vært bratt. Jeg har svettet og grått. En og annen bloddråpe har det også blitt (dog ikke på lintøyet). Dette til tross, når resultatet blir en hvit drøm i lin, er det verdt det. Selv om man ingenlunde blir rik av et slikt håndverk, er ei bunadskjorte et meget kostbart plagg. Et festplagg som man bærer med den største andektighet.

Uten sammenlikning for øvrig. Bibelen snakker om frelsens drakt. For at vi skal kunne kle oss i frelsens drakt, har Jesus lidd døden. Med blod, svette og tårer – i et omfang vi ikke har forutsetning for å forstå. Frelsens drakt er kostbart over menneskelig fatteevne. Jeg bærer dette plagget – også til hverdags – med den største ydmykhet og takk.

        Jeg vil glede og fryde meg i Herren,
        min sjel skal juble i min Gud.
        For han har kledd meg i frelsens drakt
        og svøpt meg i rettferdighets kappe,
        lik en brudgom som pryder sitt hode,
        lik en brud som pynter seg med sine smykker.
Jes 61,10

Hans brud har gjort seg i stand,
      og hun har fått en drakt av skinnende rent lin.
        – Linet er de helliges rettferdige gjerninger.
Åp 19,7-8

Ingen kommentarer: