mandag 23. desember 2019

JUL UTEN GLUTEN – OG DET MESTE ANNET ...


Jul uten gluten er ikke noe stort problem lenger, selv ikke hva angår kaker. Når det skal kombineres med diverse intoleranser, allergier eller dietter, blir det derimot en litt større utfordring. Jeg har tidligere delt oppskrifter på GLF lussekatter, smultringer og lefser her: Glutenfritt til jul

Krumkaker lager jeg på samme måte som vanlige krumkaker, kun med å bytte ut melet. Idag gjorde jeg forsøk med en variant der jeg byttet sukker med sukrin gold. Det jeg erfarte er at krumkakerøre ute gluten og sukker blir fort brent, så vær påpasselig ved steking! De ferdig stekte kakene bruker laaang tid på å stivne, så vær tålmodig.

Min barndomsfavoritt er imidlertid goro. Dette er kompliserte kaker som egentlig kjevles ut tynt og skjæres ut slik at de passer et rutenett i mønstret gorojern. Slike deiger er vanskelige å få til med glutenfritt mel. Etter at jeg fikk cøliakidiagnosen, ble det derfor mange julefeiringer uten goro. Men så kom jeg over en røre som has skjevis i jernet. Her er lettvint oppskrift på goro:

2 dl (200g) smeltet smør
3 egg
2 dl (175g) farin
2 dl kremfløte (evt. laktosefri)
300 g GLF-mel, evt. ½ om ½ av potetmel og GLF-blanding
½ ts kardemomme

Smelt og avkjøl smøret. Pisk farin og egg til eggedosis. Stivpisk kremfløten. Bland eggedosis, smeltet smør og kremfløte. Rør i mel og kardemomme. Prøv deg frem med melmengden, røren bør ikke bli for tykk. Spe evt. med litt vann.
Stekes i varmt gorojern, ca. en barneskje på hver rute i jernet.
Gode gammeldags (og lettvinte) Goro.

I november kom jeg over noen kjeks «uten alt» og fikk mot til å eksperimentere litt og lage noe som passer alle dietter. Av disse kjeksene lagde jeg oreokjeks som er uten egg, melk, gluten, sukker – og veganske. Hvis du ikke vil kjøpe ferdige GLF oreokjeks, kan du bake allergivennlige oreokjeks helt fra bunnen av etter denne oppskriften fra Frie kaker.
Jeg brukte disse sjokoladekjeksene uten sukker og gluten som base og oppskrift på kremen fra friekaker, som jeg fylte dem med. Ut over at de kan spises som vanlig fylte kjeks/ oreokjeks, kan man bruke de som base til mye annet godt. Her er noen forslag:

OREO OSTEISKAKE UTEN GLUTEN OG SUKKER

Bunn:
250 g GLF sukkerfri sjokoladekjeks/ GLF oreo-kjeks 
100 g smeltet smør (melkefri margarin)
50 g sukrin gold

Iskrem:
2 eggeplommer
1 egg
2 dl sukker/ sukrinmelis
200 g kremost (evt. melkefri)
2 ts vaniljesukker
3 dl kremfløte (laktosefri, evt. kokoskrem)

Knus kjeksen. Bland halvparten av kjekssmulene med smeltet smør og ha i bunnen på en rund form (22 cm i diameter). Sett formen i kjøleskapet.
Pisk eggeplommer, egget og sukkeret til eggedosis. Pisk kremosten myk med vaniljesukkeret og pisk dette deretter inn i eggedosisen. Massen skal bli helt jevn og klumpfri. Pisk kremfløten til krem og bland i til slutt.
Hell isblandingen i kakeformen. Strø resten av kjekssmulene over toppen av kaken. Sett formen i fryseren over natten, slik at isen stivner.
Ta den frosne kaken ut av formen 15-20 min før servering og sett på et fat. Serveres gjerne med syltetøy eller rørte bær.
Opprinnelig oppskrift er hentet herfra:
Jeg brukte oppskriften på osteismassen og lagde bunn av sukkerfri sjokoladekjeks, sukrin gold og smør.

Oreokjeks "uten alt".


GLUTENFRI/ sukkerfri OREO ISKAKE

Bunn:
250 g GLF oreo-kjeks (se tips under)
100 g smeltet smør (melkefri margarin)
50 g sukrin eller sukker

Iskake:
4 stk eggeplomme
4 ss sukker (sukrinmelis)
ca. 50 g knust oreo-kjeks
4 dl kremfløte (ect, melkefritt alternativ)

SLIK GJØR Du
Kle bunnen av en springform på 24 cm i diameter med bakepapir.
Lag kjeksbunn. Kjør oreokjeks til fine smuler i en hurtigmikser. Tilsett smeltet smør og bland det godt sammen. Trykk kjeksblandingen jevnt utover bunnen av formen, og sett den kjølig.
Rør sammen eggeplommer og sukker i en glass- eller stålbolle og sett bollen over varmt vann. Visp hele tiden til eggeblandingen begynner å bli varm og sukkeret har løst seg opp.
Pisk blandingen videre i maskin eller for hånd til  den er kald og har blitt lys og tykk eggedosis.
Knus kjeksen i mindre biter og vend den inn i eggedosisen. 
1.    Stivpisk kremfløten og vend den sammen med eggedosisen.
2.    Fyll isblandingen i kakeformen, dekk med plastfolie og frys i minst 4 timer.
3.    Sett iskaken i kjøleskapet ca. 20 minutter før den skal serveres.

Den opprinnelige oppskriften jeg her har brukt er hentet fra:
Den kan lages sukkerfri og evt. melkefri. 
Et annet alternativ, hvis du vil lage totalt sukkerfri og glutenfri oreoiskake, er å kjøpe glutenfri og sukkerfri sjokoladekjeks som du fyller etter oppskriften på vaniljekremen fra oppskriften på  Frie oreokjeks

Minsten legger siste hånd på verket - den selvtegnede Hufsa.

Til slutt oppskrift på pepperkaker, ettersom jeg ble tvunget til å lage Mummipepperkakehus.

150 g smør
1 dl sirup
150 g sukker
1 dl fløte
1 egg (min tilføyelse, kan sløyfes)
½ ts malt nellik
½ ts malt ingefær
1 krm pepper
2 ts kanel
1,5 - 2 ts bakepulver
500 g Schär B miks
Jyttemel til utbaking

Smelt smør, sirup og sukker over svak varme. Rør til sukkeret har løst seg opp. Avkjøl. 
Tilsett fløten. 
Bland krydder, bakepulver og sikt i det meste av melet. 
Rør sammen deigen og dryss over resten av melet. Deigen blir ganske løs, men siden den settes kjølig til neste dag, blir den fast og fin når den skal bakes ut. 
Neste dag tas deigen ut på godt melet bakbord. Ikke elt inn mer mer, bare kna deigen litt mykere og begynn å kjevle den på godt melet underlag, fyll evt. på litt mer mel underveis. Kjevles ut og trykk ut figurer.  Stekes midt i ovnen i ved 175 grader 10-15 min.

Skal man lage pepperkakehus, bør ikke deigen kjevles for tynn. Denne deigen holder i massevis til et lite Mummihus og mange pepperkaker ekstra. Oppskrift på Mummihus finnes her: 
  
Kokken legger siste hånd på verket - verdens fineste Mummimamma.

God jul uten gluten!

Ingen kommentarer: