onsdag 1. februar 2017

Glutenfri baguetter? No problem…



På tide med en ny glutenfri  oppskrift på bloggen! Dagens prøvebakst av glutenfri baguetter, ble derfor en gyllen anledning. 

For noen uker siden fikk jeg en epost fra konfirmantlæreren i menigheten med spørsmål om å påta seg dugnadsoppgaver på et stort fellesarrangement for konfirmanter i byen vår. De ubesatte postene var sein kveldsvakt/ nattevakt eller å bake baguetter. Ettersom jeg ikke har overskudd til seine kveldsvakter, langt mindre nattevakt, ble det baking på meg. nok en gang. sammen med oppskriften jeg fikk tilsendt, kom et P.S. om at kjøkkenansvarlig ble veldig glad om jeg kunne bake glutenfritt ettersom noen av konfirmantene har cøliaki. Det tok jeg som en utfordring.

Glutenfri rundstykker har jeg bakt en del av, men aldri baguetter. Derfor bestemte jeg meg for en prøvebakst i dag, to dager før de skal leveres ifall oppskriften måtte justeres ennå mer. Resultatet ble imidlertid såpass vellykket at jeg gjerne deler oppskriften og gleden over resultatet med allmenheten. 

Jeg tok utgangpunkt i en rundstykkeoppskrift fra et Toro-hefte jeg fikk som nydiagnostisert cøliaker i 2003 og som har vist seg å holde mål. Deigen ble eltet og satt til en liten forheving før utbaking. Det var litt av et syn som møtte meg da jeg skulle begynne å bake ut baguettene. Deigen svulmet usannsynlig deilig opp over kantene på miksebollen! 



Da jeg skulle elte den sammen før oppdeling i emner, var det en sann fryd å kjenne luften og spensten i deigen. Har faktisk aldri kjent maken i en glutenfri gjærdeig tidligere! De utbakte baguettene hevet seg flotte og skikkelig store, og inne i ovnen svulmet de ennå mer. Og konsistensen og smaken er det intet å si på. Jeg har allerede spist to til lunsj,,,

Her er min oppskrift:

1 l lunken væske (2 dl kulturmelk, 3 dl melk, 5 dl vann)
2 dl olje
300 g grovt glutenfritt mel (jeg brukte Schär fiberbakst)
150 g jyttemel
150 g Schär mix C
400 g Schär mix B
2 pk tørrgjær
3 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
4 store egg
3 ts salt

Fiberhusk løses i lunkent vann. Ha i melet, litt etter litt, sammen med gjær og bakepulver. Ha i olje og salt. Rør inn eggene, ett om gangen. La maskinen elte ca. 5 minutter. Deigen skal være såpass fast at den så vidt slipper bollen, tilpass derfor melmengden. Noe mel  trengs også til utbaking. La deigen forheve ca 15 min. Bak ut rundstykker eller baguetter. Jeg fikk ca 20 mellomstore baguetter av denne porsjonen. Skjær et par skrå hakk på toppen og la baguettene forheve ca 20 min. Totalt bør ikke deigen/ baguettene heves mer enn ca 35-40 min. til sammen. Stek i ovnen på 225 grader i ca 15 min. Avkjøles på rist før de kan deles opp.  

Jeg fryser baguettene ned i passe porsjonspakker slik at det er lett å ta ut av fryseren når behovet melder seg. Baguettene har veldig god holdbarhet og kan også oppbevares i tett pose et par dager i romtemperatur. Blir de liggende lenger, får de et minutt i brødristeren før jeg spiser.

Noen bemerkninger omkring meltyper og bindemiddel til deigen:


Når det gjelder meltyper, så er det fullt mulig å eksperimentere med andre sorter enn det jeg her har oppgitt. Om du ønsker rundstykker med frø, kan du bytte ut for eksempel 75 – 100 g grovmel med en blanding av frø, eksempelvis havregryn, solsikkefrø, sesamfrø, chiafrø eller lignende.

Jeg har også med hell prøvd en blanding av Finax sine Urkraft-melserier til disse baguettene. For eksempel erstattet jeg 150g Schär fibermix med 75 g Finax Amaranth og 75 g Finax Durra. 

Har du ikke Jyttemel, kan det erstattes med Finax Durra & Teff.

Baguettene kan lages grovere eller finere, alt etter smak og behag. Men mengden grovt mel + jyttemel bør likevel ikke overstige 550 g i denne oppskriften, da deigen lett blir tung. Det viktigste er at Schär mixB og evt. Jyttemel/ Finax Durra&Teff er noenlunde konstant mengde i forhold til andre melsorter, ettersom de har den beste bakeevnen.

Når det gjelder fiberhusk, så går det fint å bake baguettene uten. Jeg brukte da ett ekstra egg. Baguettene ble omtrent like luftige og fine.


Deigen kan selvsagt også lages laktosefri eller helt melkefri ved å bytte ut kulturmelk og melk med laktosefri kesam  og laktosefri melk eller ris-/ soyamelk.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer: