torsdag 9. februar 2017

Hot or not – eller – hva er da et menneske..?




Med hvilken rett setter noen seg til dommer over hva som er vakkert? Med hvilken rett kan noen, andre enn Skaperen, bedømme hvilken ansiktsform, bryststørrelse eller hårfarge som er skjønnhetsnormen? Til og med kvinnens intimsone skal nå under lupen. Med kosmetisk kirurgi på de mest intime delene av kvinnekroppen er ringen sluttet. 

Likevel lar vi, bevisst eller ubevisst, mediene styre vår opinion på skjønnhet og definisjon av lykke. Klesmotene skifter – og vi skifer ut klærne våre i takt med dem. Men vi stopper ikke der. Vi låner øret til propaganda om at vi med den perfekte kroppen vil bli lykkelige.  Med hvilken rett lar vi dette skje? Når vi mennesker er skapt så forskjellige og mangfoldige…

Jevnlig er jeg i kontakt med mennesker som sliter med livet sitt. Det kan være en bitteliten ting – eller mange ting som har gått galt. Hendelser som har fått det til å balle på seg slik at vanskene til slutt blir en diger snøball som de ikke klarer å håndtere. Mediefokus på kropp og uteseende kan være det lille dyttet som får snøballen til å rulle eller den lille tuen som velter stort lass. 

NRK har på vegne av det norske folk påtatt seg oppgaven med å bryte ned tabuer med dokumentarer om psykisk sykdom og ungdomsserier med fokus på blant annet seksuell legning. Vel og bra. Men forrige ukes program om kosmetisk kirurgi på kvinners underliv gjør det stikk motsatte. Vi har et alvorlig luksusproblem i samfunnet når jenter seriøst innbiller seg at det perfekte underliv er det som skal redde forholdet og gjøre dem lykkelige. 

Er det ikke nok at vi er skapt på skremmende, underfull vis? 

Det er min inderlige bønn at du kan se deg i speilet hver morgen og glede deg over den du ser der. Det er min inderlige bønn at både du og jeg kan se oss i speilet og si med salmisten:  

For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg er skapt på skremmende, underfull vis. (Sal 139, 13)

Du er bokstavelig talt Guds gave til verden. Takk hver dag for den gaven det er å være deg.
(Fra ”Hjelp til sjelhjelps bok Gratulerer med dagen”.)




Ingen kommentarer: