En strofe så vakker
og velformulert at den kunne være refrenget på en sang. Denne Sangen om trosfrihet er hentet fra artikkel
18 i FNs erklæring om menneskerettigheter.
Jeg kjenner mennesker
fra ulike steder i verden hvor det er vanlig at flere religioner eksisterer
side om side. Jeg har også besøkt flere land der dette er tilfelle. Hvor moske
og kirke finnes i samme gate, eller hindutempel, pagode og kirke på hvert sitt
gatehjørne. Denne sameksistensen har vart i årtier, ja, århundrer. Ikke alltid
i fred og fordragelighet, men det er en annen historie vi kanskje kan komme
tilbake til i en annen bloggpost.
Her til lands har vi
etter hvert flere minoriteter med annen religionstilhørighet enn kristendom.
Selv har jeg hatt både ateister, buddhister, hinduer og muslimer som kollegaer.
Jeg har til gode å oppleve krangel og konflikt som følge av religion. Isteden har det vært berikende
og lærerikt og gitt meg verdifull kunnskap om religion, kultur, tro og
tradisjon.
Noen stiller seg
spørsmålet om det er én og samme Gud vi alle tror på. Jødedom, kristendom og
islam har for så vidt sitt utspring i den samme guddom, men så skilles våre
veier. Bare kristne anerkjenner Jesus Kristus som verdens frelser. Mens jødene fortsatt
venter på Messias, tror muslimer at Jesus var en av profetene. Enkelte tenker at de ulike religionene bare
handler om forskjellige tilnærminger, ulike veier til frelse. En slik tankegang
harmonerer godt med trosgrunnlaget til Bahai. Bare det å antyde at Gud og Shiva
er en og den samme, blir for meg som å helle sukker i saltbøssa og påstå at det
smaker salt. Reinkarnasjon, gode gjerninger som veien til nirvana eller frelse
er jo noe helt annet enn å ta imot frelsesgaven som Gud har gitt oss gjennom
Jesus Kristus.
Mange der ute har
formidlet noe om vesensforskjellen mellom kristendom og andre religioner. Her deler
jeg to av dem. Forfatteren Eyvind Skeies er en av dem. Les gjerne
hans lille refleksjon over begrepet "Jesu blod" Iranske Tanya forteller
i denne videoen om hvordan hun på sin søken etter en levende gud oppdaget forskjellen
mellom Allah og Gud. Hun møtte en Gud som elsker menneskene så høyt at han sender sin egen
sønn til jorden for å frelse menneskene så de skal slippe å frykte døden.
En fredelig
sameksistens mellom ulike religioner bygger ikke på enighet eller enhet. Vi
trenger ikke å manipulere Guds vesen eller vår religion for å tilpasse den til
andres religiøse ståsted. Vi skal ikke forsøke å gjøre Gud mindre enn Han er
for å ha fred med dem vi omgir oss med. Fred bygger på respekt for ulikheter i
religion og kulturuttrykk – ikke enighet eller enhet. Fred bygges på et
fundament av respekt for andres ståsted. Respekt for den andres guddom og
religionens egenart.
De siste årene har
landet vårt tatt imot mange flyktninger med ulik religionstilhørighet. Et
faktum som gjør det religiøse landskapet mer kompleks – og utfordrende. Jeg
tror fortsatt på gjensidig respekt som tillater meg å tro på min Gud som jeg
kaller Abba, Far. Jeg tror på en gjensidig respekt som tillater min nabo å
meditere med hinduistiske mantra og derigjennom oppnå nirvana. Jeg tror på
gjensidig respekt som tillater min nabo å be med ansiktet vendt mot Mekka. Jeg
tror på gjensidig respekt som ikke gjør meg tvunget til å kalle min Gud med et fremmed
navn. Jeg tror på gjensidig respekt og ytringsfrihet som lar meg fortelle til
alle som vil høre på om hvem jeg tror på. Slik det står nedfelt i artikkel 18 i
FNs konvensjon for menneskerettigheter:
Enhver
har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet.
Denne
rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene
eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin
religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.
Dessverre er det mange land hvor slik frihet
ikke eksisterer. Noen land gir skinn av å ha trosfrihet, men i praksis lever
religiøse minoriteter under hardt press fra myndigheter og lokalsamfunn. I denne
sammenheng får det meg til å undres hvorfor i all verden kristne i land som
Eritrea, Pakistan, India, Saudi-Arabia, Egypt og Kina skulle utholde kirkebombinger
under fredelig gudstjenestefeiring? Hvorfor de skulle holde ut å bli nektet å
hente vann fra samme brønn som hinduer eller muslimer? Hvorfor tillate å bli
nektet skolegang eller å ha inntektsgivende arbeid? Eller hvorfor risikere å
bli fengslet for å eie en bibel, hvis det var så enkelt som å si at vi har en
og samme gud? En indisk familiefar fikk valget mellom å frasi seg sin kristne
tro og spare sitt eget og familiens liv. Da begynte han å synge ”I have decided
to follow Jesus”. Hvordan det gikk, kan du se her.
Hans historie er dessverre ikke enestående. Vi må
ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer oss selv. (Arnulf
Øverland) Ei heller må vi la oss forlede til å tro at når det kalles til bønn
fra moskeen, så er det den samme Gud som kaller til messe søndag morgen fra
kirketårnene. Derimot kan vi la oss inspirere av troende muslimer til å be fem
ganger om dagen til vår Gud. La oss
inspirere til å studere bibelen like
flittig som mange muslimer studerer koranen. Eller bli inspirert til å søke Guds visdom like ofte og iherdig
som buddhistiske munker søker visdom i sine pagoder og klostre – idet vi holder
fast ved sangen om trosfrihet i artikkel
18:
The right to believe, to worship and witness.
The right to change ones belief or religion.
The right to join together and express ones belief.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar