torsdag 29. august 2019

Pust


Feiringen av pinsedag i kirkeåret er for lengst tilbakelagt. Men etter den første pinsedagen hvor disiplene mottok Den Hellige Ånd (DHÅ), har vi jo i grunnen alltid pinsetid. Derfor er et blogginnlegg om pinse og DHÅ høyst aktuelt også nå.

Da pappa i fjor vinter lå på dødsleiet, lyttet jeg mye til orgelverker av blant andre Bach og Mozart og fant stor trøst i musikken. Tonene som strømmet ut av dronningen over alle instrumenter var som en elv jeg kunne begrave tårene i. Noen av verkene tonesatte den brottsjø av følelser og dramatikk som alvorlig ulykke og brå død bringer. Mykheten i melodiene var som salve til verkende sår. Musikken finner veien helt innerst i hjertet. 

Slik er det også med DHÅ. Pinsevenner snakker om «salvelse» i DHÅ. I den grad vi i lutherske kirker snakker om DHÅ brukes termer som å «bli fylt» av ånden. Jeg tror jeg foretrekker pinsevennenes «salvelse». Det ser jeg for meg som en renselse eller helhetlig helbredelse. Se, jeg skaper noe nytt! sier Gud gjennom profeten Jesaja.

En tidligere Madagaskar – misjonær som deltok i pinsedagens gudstjeneste i min lokale kirke satte ord på noe jeg selv har erfart. En spesiell hendelse i livet hennes hadde medført sorg og utmattelse som gjorde at hun ikke orket å lese noe annet enn Bibelen. Men denne bibellesningen ble en renselsesprosess som helbredet følelseslivet. Ordet er levende, sier Bibelen. Ordet i seg selv virket helbredende i hennes liv. 

Det hebraiske ordet for Ånd er det samme som vind og pust. Pust er jo det som gir liv. I en ulykke kan pusten fra ett menneske bringe liv til et annet. Jeg har ivrig fulgt med på «Nytt liv i East end» som skildrer jordmødres liv i London på 60-tallet. Mang en gang har jeg blitt rørt til tårer når de bokstavelig talt har pustet liv i nyfødte som ikke har greid å puste selv med det samme. Den Hellige Ånd er denne pusten som bringer liv i vårt indre når vi ikke greier å puste selv. 
Jeg har ofte brukt salme 23 i Salmenes bok i Bibelen som bønn. Nylig kom jeg over en epistel om en av strofene i salmen: «Du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over.» Strofen har jeg instinktivt forbundet med DHÅ. Nå ser jeg hvordan salmisten David i denne strofen har tegnet et perfekt bilde av hvordan Ånden virker. Du kan lese alt selv her First Baptist Thomaston(scroll til 11/3-19). Teksten jeg refererer fra er for øvrig hentet fra Phillip Kellers bok «A Shepherd Looks at Psalms 23». Her omformulert av meg: 
Beitende sauer kan komme til å vikle hodet fast i torner og kratt og faktisk ende i døden når de prøver å komme løs. I tillegg finnes plagsomme små fluer som legger egg i neseborene deres. Ettersom eggene blir til larver, får det sauene til å stange hodet mot stein, i verste fall stanger de seg i hjel. Ørene og øynene deres er også utsatt for plagsomme insekter. Hyrden salver derfor hele sauens hode med olje. Oljen danner en barriere som beskyttelse mot plagene. 

Som mennesker kan vi tidvis plages av tungsinn og vikle oss inn i tornekratt av tanker som holder oss fanget. Kanskje invaderes vi av bekymringstanker som ikke gir oss fred. Så stanger vi hodet mot en usynlig mur i håp om å stanse dem og finne fred. 

Slik sauene tar imot hyrdens omsorg når han heller olje over dem til beskyttelse mot tornekratt og plagsomme insekter, har vi som kristne mottatt DHÅ. Den er et beskyttende skjold mot bekymringer og ufred. Den kan løfte oss ut av tungsinn og tornekratt av tanker som holder oss fanget. Har du noen gang bedt Gud om å salve hodet ditt med olje?

I forrige bloggpost «Ut av komfortsonen»  nevnte jeg at vi er så heldige å ha en mentor og støttekontakt som kritsne. Det er DHÅ som er hos oss i Jesu sted. Slik Jesus tok barna på fanget og snakket med dem og trøstet den. Slik omslutter DHÅ oss med kjærlighet og omsorg. Han går sammen med oss og viser oss vei gjennom Ordet. Han beskytter oss ved å salve hodet vårt med olje.

Jeg lytter fortsatt til orgelmusikk, helst live og er ofte å finne i benkeradene i domkirka når det er «Orgel på lørdag». Orgelmusikken har blitt en del av min salvelse. 

Til slutt vil jeg dele en nydelig sang om nettopp DHÅ fra et egyptisk lovsangsteam. Den er på arabisk, men oversettelse finnes ved å klikke på «mer» nederst til høyre ved videoen:


Ingen kommentarer: