torsdag 1. november 2012

Middag fra scratch – hver eneste dag (nesten) - og ei oppskrift.


En arbeidsdag går mot slutten. Et blikk ut av kontorvinduet med svinnende lys mot horisonten. Himmelen er malt med pastellkritt i dag, og jeg nyter de skjøre blå og rosafiolette nyansene.  Blåtimen er ikke langt unna,  og det er ikke dagens middagslaging heller. Jeg våger påstanden at man ikke bruker nevneverdig mye mer tid på å lage middagsmat fra grunnen av enn å bruke halvfabrikater. Og forrige ukes middagsmenyer illustrerer dette: Lasagne, pasta bolognaise, fiskegryte med sei og grønnsaker (inspirert av Olgamor), ovnsbakt laks med grønnsaker og potet, kebab på iransk vis og til sist, hvalgryte. Her presenteres oppskriften på hvalgryte. Jeg kom hjem ca fem over fire denne ettermiddagen, og knapt førti minutter senere satt vi og spiste middag. Bon appetite!
500 g hvalkjøtt, helst biff
100 g fersk champignon
½ purre
4 små gulrøtter
½ persillerot
1 rød paprika
2 ts fersk ingefær hakket
1 hvitløkfedd
1 rød eller grønn chili, evt. 1 krm chilipulver
1 buljongterning
1/3 l laktosefri matfløte evt. kremfløte
Smør til steking
Vann og/ eller vin

Jeg begynte med å settet poteter til koking. Deretter skrelte jeg grønnsakene. Soppen skar jeg i skiver og stekte i litt smør. Samtidig surret jeg purreløken i smør i gryten jeg skulle bruke til den ferdige retten. Deretter helte jeg fløten i og lot den småkoke sammen med løken og soppen.  Resten av grønnsakene ble kuttet i mindre biter og så surret i litt olje før jeg hadde dem oppi fløtegryten. Hvalkjøttet ble skåret i mindre strimler og stekt i panne i to omganger før det ble lagt oppi gryta sammen med litt utrørt buljong. Gryta fikk stå og småkoke 10-15 min inntil potetene var kokt, og så var det bare å smake til med salt og sitronpepper, samt chili. Hvis fløten blir for tyktflytende, spe ut med litt vann eller vin hvis du har.

Flere middagsoppskrifter kommer senere...
God middag!

Ingen kommentarer: