Bussbilde lånt av visitnorway.no |
Imidlertid er det slik her nord og ute i provinsen at frekvensen
på kollektivtrafikken er såpass begrenset at man enten må være barn eller ungdom
uten sertifikat – eller en temmelig dedikert miljøforkjemper for å gidde å ta
bussen hver dag. Selv er jeg ingen av delene. Jeg er trebarnsmamma i full jobb
som har behov for å få hverdagen til å gå opp. Og den eneste måten å få det til
på, er ved å bruke privatbil til og fra jobb. Frem til nå har jeg også
disponert egen bil. En billig og søt rød liten konebil. Den har jeg ikke
lenger. Et snev av miljøhensyn og økonomiske vurderinger gjorde at den ble
solgt. Dermed er det duket for en opptrapping i bruk av kollektivtrafikk, til
tross for den lave frekvensen. Når jeg nå har vært hjemme på formiddagstid, har
frekvensen mindre og si.
I forrige uke hadde jeg en løselig kafeavtale med ei
venninne. Ei venninne jeg for øvrig ikke har møtt siden før sommerferien, så
derfor gledet jeg meg veldig til dette treffet. Planen var at jeg skulle ta
følge med kjæresten til jobb om morgenen og deretter tilbringe dagen i byen
inntil kafeavtalen omkring klokken to. Kvelden før ble det imidlertid sent før
jeg kom meg til sengs, og dermed orket jeg ikke stå opp kl 06.00 for å dra av
gårde til byen en hel dag. Her seilte kollektivalternativet opp som eneste
løsning. Til tross for at jeg var svært usikker på hvorvidt man kunne betale
med visa på bussen, tok jeg sjansen og stilte meg opp på bussholdeplassen. I godt
selskap med ti-femten andre kollektivtrafikkanter. Da bussen svingte inn på
holdeplassen og de ventende strømmet til, holdt jeg meg litt i bakgrunnen. Påstigningen
tok sin tid selv om man kan betale elektronisk. Da det var min tur, tok jeg mot
til meg og spurte om jeg kunne betale med visa og få kjøpt klippekort. Begge deler
gikk an, så nå er jeg den lykkelige eier av elektronisk busskort igjen. Det beste
av alt var at da jeg så på kvitteringen, viste det seg at en klippekortbillett
kostet kun 28 kr, mens en kontantbillett ville kostet 38 kr.
Kollektivangsten er overvunnet. Heretter blir det nok flere
bussturer månedlig. Ingen dum ide når vi senhøstes vil måtte passere bomring
som følge av en ny veistubb og ny bro. Et raskt overslag av kostnadene ved bruk
av bilen, viste seg at bussing vil lønne seg, selv før bomringen inntrer. Hadde
sykkel vært et alternativ, ville det vært førstevalget. Mens å sykle drøye 2
mil hver vei til og fra jobb i allslags vær er forbeholdt de aller ivrigste. Uansett:
Penger spart er penger tjent. At miljøet spares er for øvrig en helt grei
bonus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar