lørdag 10. desember 2016

Sjef over egen helse..?


Kanskje kutte ut Sarah Bernhard til jul..?
 
Her om dagen fikk jeg en melding på fjesboka fra en bekjent. En bekjent jeg ikke har hørt fra på lange tider. Og det hun velger å sende til meg, er et dårlig forkledd salgsfremstøt for ”helsefremmende” produkter.

Litt profilsjekking og googling viser sammenhengen mellom fit line (et utilslørt dyrt slankeprodukt) og det langt fra gratis kurset ”Sjef over egen helse”. En bommert av en tittel, for øvrig. For ved å binde seg til bruk av dyrt kosttilskudd, mister man nettopp kontrollen over hva man putter i seg – og dermed kontrollen med egen helse. Hva skjedde med sunt og balansert kosthold kombinert med mer bevegelse?

Siden jeg fikk avdekket cøliaki for 13 år siden, har jeg til enhver tid vært tvunget til å vite med 100 % sikkerhet hva jeg putter i munnen. Det har ført til et variert og balansert kosthold, der grønnsaker, frukt og ubearbeidede produkter er hovedbestanddeler. Nesten all maten jeg spiser (og serverer) er lagd fra bunnen av – og av meg selv. Av den grunn forsøkte jeg, nysgjerrig som jeg er, å finne ut av hva disse kosttilskuddene faktisk består av. Det var enklere sagt enn gjort. Selv om jeg ikke fant noen nøyaktig innholdsfortegnelse, fikk jeg brakt på det rene at alle produktene i tillegg til en mengde kunstige søtstoffer og andre tilsetningsstoffer, ikke er garantert glutenfritt og inneholder fruktose. Gluten skal jeg overhodet ikke skal ha i meg, og fruktose tåler jeg lite av.

Noe av det mest fornøyelige jeg oppdaget på leit etter innholdsfortegnelse på produktene, var et såkalt yoghurtpulver til å blande ut i melk. Riktignok ble det bemerket at konsistensen på denne youghurtblandingen ikke ville tilsvare vanlig youghurt, og at man ville måtte tilsette søtningsstoffer for å få en bedre smak. Hvem i all verden vil bruke tid og penger på å lage dårlig yoghurterstatning, basert på en mengde ukjente tilsetningsstoffer, til å slurpe i seg, når du på butikken kan kjøpe yoghurt naturell, til og med laktosefri?

Ellers kom jeg over en kritisk røst som imøtegår denne fit line – ideen med kunnskap om kosthold, trening og helse. Den kan du lese her https://johnmartinfredriksen.com/2016/04/03/cellreset-28-dagers-kur-en-gjennomgang/

Alle som står frem etter å ha brukt produktene, forteller om vekttap på 5-10 kg den første uken. For min egen del kan jeg ikke se for meg å gå ned verken 5 eller 10 kg. Det ville ikke være helsefremmende, men tvert imot direkte skadelig for kroppen min. Dersom jeg skulle overveie å slanke bort de to kiloene jeg kunne unnvære, tenker jeg det holder med å øke min daglige treningsdose fra 30 minutter til 45 minutter og å kutte ned på sukkerholdig mat. Og hva kostnader angår, så velger jeg heller å bruke de drøyt 3000 kronene månedlig dette koster på god, ren og næringsrik mat.

Så, nei, takk til fitline! Jeg er allerede sjef over egen helse (– og egen økonomi).

Ingen kommentarer: