onsdag 8. mars 2017

Himlane kan ikkje romme …



... Deg i ditt heilage skrud...

Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingrer,
månen og stjernene som du har satt der,
hva er da et menneske, siden du kommer det i hu,
et menneskebarn, siden du tar deg av det?
Herre, vår Gud, hvor herlig ditt navn
er over hele jorden!

Salme 8,4-5 og 10






Et stykke inn i fastetiden, midt i alt det vonde og triste som omgir oss, vil jeg fokusere på det umåtelig vakre i skaperverket. Jeg går ofte på tur i naturen med kamera over skulderen. Gjennom linsa prøver jeg å fange noen av disse gylne øyeblikkene som Skaperen gir meg mulighet til å nyte. Noen ganger lykkes jeg. Andre ganger må jeg bare glede meg over at jeg fikk være i dette øyeblikket omgitt av lys og farger og vakre former. Selv på grå dager og forfrosne vinterdager er det mulig å få øye på Guds skaperhender, verket av hans fingre.

Tenk bare på at hvert snøfnugg har en unik form og skapes i nuet. Like unikt er hvert eneste menneske skapt fra Guds hånd. Det har fascinert meg når jeg har tatt meg tid til å se på menneskene rundt meg, når jeg har vært på reise i andre land. Kanskje må jeg lage en egen bloggpost til ære for menneskene som alle er skapt i Guds bilde..? Men i dag er det naturen og fremfor alt lyset jeg fokuserer på. 
 

Til slutt deler jeg noen vers av en av mine yndlingssalmer: 

Himlane kan ikkje romme deg i ditt heilage skrud.
Men vi ber deg å komme inn i ditt hus, vår Gud.

Klodane kan ikkje bere deg når du trør dine steg.
Men vi ber deg å vere med oss når fram vi dreg.

Evige Far, som tronar over all himmel og jord:
Ver du i ord og tonar her i ditt land i nord!

Nos 288
 
 
  





Ingen kommentarer: