lørdag 6. mai 2017

Badeland og bønnekrukker …




Om bønn, barn og bønnebarn…
På enkelte badeland finnes en innretning med store vannbeholdere som fylles sakte og sikkert opp og til slutt renner over og kaster kaskader av vann over badegjestene. Som en parallell til dette ser noen for seg at bønnekrukkene i himmelen fylles opp av våre bønner, med englers hjelp injiseres de av Guds kraft og renner til sist over og tømmes ut over jorden. Som Guds svar på bønnene.

Våren er tradisjonelt tid for konfirmasjon. I begyynnelsen av uka deltok vi på samtalegudstjeneste med vår konfirmant. En av foreldreoppgavene var å bære frem et lys for sitt eget barn, tenne det i dåpslyset og sette det frem på alterringen som en forbønnshandling. Til tross for uroen i kirkerommet under forbønnshandlingen, liker jeg måten den ansvarliggjør meg som mor og fadder. Slik jeg var med å bære barnet mitt til dåpen, bærer jeg henne også frem for Herren i bønn.

I takknemlighet til trofaste konfirmantlærere som holder tråden og holder koken år etter år. Som gjennom prekener og undervisning ansvarliggjør foreldre og faddere som har båret barna til dåpen vel vitende om den tro og kirketilhørighet de blir døpt inn i. I takknemlighet for utfordringen som gis både konfirmanter og foreldre til deltakelse i og oppfølging av trosopplæringen.

Medio mars overvar vi konfirmantmusicalen ”La meg være…” i kirken. Underveis og i etterkant har jeg fått mange tanker omkring barn og ungdom som Guds barn.
Dagens barn og ungdom er svært opptatt av medier og de unge særlig i sosiale medier. Sosiale medier gir oppmerksomhet, krever oppmerksomhet, binder sammen eller ekskluderer – og binder opp tiden og oppmerksomheten. Et garn som fanger. Fanger oppmerksomheten, tankene, tiden. som bombarderer de unge med inntrykk, som krever at de holder seg oppdatert, krever at de oppdaterer hverandre konstant.
Og jeg undres over hvordan i all verden Gud skal kunne nå inn til disse ”marionettene”. Hvordan Guds stemme skal kunne konkurrere med alle de andre stemmene.
Jeg våger likevel å be om og tro at Gud makter å nå inn uavhengig av hvor mange andre stemmer som bombarderer dem.
Alle åndelige krefter kan ta i bruk – og tar i bruk – internett og sosiale medier. Sosiale medier er mulighetenes rom. Et rom vi kan be om at Gud inntar.
Profeten Sakarja sier (10,1): Be Herren om regn når tiden for vårregnet er inne. Det er Herren som skaper uværsskyer og gir menneskene regnskyll, så de får vekster på marken.
Tiden for vårregn er inne. Etter kalenderen er det vår. Vår betyr innspurt for konfirmantene mange steder. Selv om jeg ikke har mye greie på landbruk, vet jeg at før innhøsting må det være en vår – og vekstsesong. Slik tror jeg det forholder seg med Guds rike også. Bibelen har mange liknelser med relasjon til landbruk. Der – i den himmelske vår – og vekstsesongen tror jeg vi er nå. Derfor tror jeg vi med frimodighet kan be Herren om vårregn over tenåringene. Et vårregn som kan få de frøene som er sådd til å slå rot i hjertene deres og vokse. De som skal konfirmeres er jo alle døpt til Guds rike. Noen har sådd Guds ord i deres hjerter opp gjennom livet, og konfirmasjonstiden er ei tid både for å så nye frø og å se frøene slå rot og vokse. Bønnen gjelder likevel for alle ungdommer, både de som er konfirmert og de som senere skal bli det.
Jeg vil oppfordre til at vi i tiden fremover bidrar til å fylle himmelens bønnekrukker med bønner for barn og unge. Et løfte å ta med seg på denne veien fra profeten Jesaja (54,13):
Noen av de vakre barna jeg var heldig å få møte i Myanmar...
Alle dine barn skal bli opplært av Herren, og stor blir freden for dine sønner.

Ingen kommentarer: