tirsdag 12. februar 2013

Nytelsessyk eller asketisk..?


I morgen går vi inn i fastetiden. Etter en heidundrende feiring av feittirsdagen og ei helg med deilige bursdagskaker og morsdagsmuffins. I vår tid er faste et rituale de færreste har noe forhold til. Vi vet og ser at muslimer praktiserer faste under Ramadan. En relativt streng praksis som kanskje i større grad fjerner fokuset fra det fasten opprinnelig skulle handle om enn å løfte det frem.
Faste, dvs. å la være å spise, er noe jeg har praktisert en og annen gang, med mindre hell, i ungdommen. I mitt voksne liv har jeg heller forsøkt å filosofere omkring hva fasten opprinnelig skal være og å finne min egen måte å pratisere faste på. Slik jeg forstår fasten, handler den om å avstå fra å dekke våre fysiske behov for føde osv. til enhver tid og isteden gi rom for bønn og meditasjon over Ordet. Jeg liker tanken. Samtidig er det en utfordring å få til i en hektisk hverdag. Jeg kan ikke la være å spise, uten med fare for å segne etter kort tid. Men jeg kan nyte mindre luksusføde. Og jeg kan bruke mer tid på bønn og meditasjon. Selv i en hektisk hverdag er det mulig. Bønner kan bes i bilen , på sykkelsetet eller til fots på vei til jobb eller andre avtaler. Ordet er ikke vanskelig å finne, selv på jobb. Bibelen er tilgjengelig på nettet, så jeg har ingen unnskyldning.
I praksis betyr faste for mitt vedkommende at sjokoladen er kun til lørdagskos. Hverdagsdessertene fremover vil derfor for det meste bestå av frukt. Muligens med noe søtt av sukrinmelis uten en eneste kalori, til avveksling.
I utgangspunktet er jeg nok mer nytelsessyk enn asketisk anlagt. Så faste er en utfordring. Derfor må jeg ordne meg med alternativer. Som nevnt, er frukt et godt alternativ til søtsaker. Nøtteblanding et godt og sunnere alternativ til sjokolade. Men MÅ jeg ha sjokolade, kan jeg gå for den mørke som i det minste er rik på antioksidanter. Når det gjelder drikke, er jeg nokså nøktern i utgangspunktet. Vin drikker jeg sjelden, og brus likeså. Te og kaffe kan jeg unne meg selv i fasten. Men melken i kaffen skal jeg unngå, utenom morgenkaffen. Den bare MÅ være kaffelatte.
Fasten kan jo også handle om å leve nøkternt på andre områder i livet også. Selv skal jeg unngå unødvendig shopping den kommende tiden. Klær har jeg nok av. Mer enn nok. Skohyllene og skapene er fulle av skotøy. I bunn og grunn trenger jeg intet nytt til å kle meg med. Huset mangler heller intet av verken møbler, tekstiler eller husgeråd. Så denne typen faste skal jeg nok greie å forholde meg til.
Fest og fyll er andre kontoer å kutte i når det er faste. Svært enkelt for mitt vedkommende, det også. Fyll er et ikke-tema for meg. Fest er fint, men det skal ikke by på problemer å feste minimalt i fasten.
Det jeg kan gjøre mer av uten å bryte fasten, er å være ute og få ubegrensede mengder frisk luft. Og jeg kan tilbringe ubegrenset tid med familie og venner. Kirken kan også besøkes ubegrenset i fasten, i den grad kirken er tilgjengelig og åpen.

Nå fikk du et lite innblikk i mine tanker omkring faste. Hva tenker du, og evt. hvordan praktiserer du faste?
 

2 kommentarer:

magnhild sa...

Jeg har tenkt en del på det du skriver i forhold til fastetiden og nøkternhet. De samme tankene har jeg i grunnen gjort meg hvert år ved inngangen til fatetiden. Nå nærmer vi oss midtfaste og det er tid for å stoppe opp og tenke litt. Hva har jeg avstått fra så langt i fasten, har jeg levd mer nøkternt enndet jeg gjør ellers i året. Svaret bli nok nei, i den overfloden vi omgir oss med til daglig blir det for "anstrengende" å skulle avstå fra noe bare for å gi seg tid til å reflektere og meditere. Kanskje jeg skal , nå fram til påske, virkelig gi meg selv tid og ro til å være litt asketisk. Jeg kan iallefall prøve

Mamta sa...

Hei, Magnhild, og takk for at du deler dine refleksjoner om fasten! Jeg var nok i overkant ambisiøs på egne vegne mht. praktisering av faste da jeg skrev dette. Kjenner meg godt igjen i at det blir en kraftanstrengelse å skulle avstå fra helt dagligdagse goder når landet bokstavelig talt "flyter av melk og honning". REfleksjonen og meditasjonen kan vi jo praktisere uavhengig av nytelse i matveien. Syns det er interessant å filosofere omkring disse oppleste og vedtatte ritualene kirken fortsatt praktiserer, satt inn i vår moderne verden. Takk igjen for at du delte tankene dine! Ha en strålende (faste)dag!