fredag 8. februar 2013

Hvite vafler til frokost…


I min familie har vi flere matallergier å ta hensyn til. Allergier det ikke er like enkelt å kombinere når det skal holdes selskap. Kaker som verken inneholder gluten, melk, egg eller sukker hører til sjeldenhetene. Og nettopp denne allergikombinasjonen er svært vanskelig mht. kakebaking. Imidlertid har jeg funnet to gode alternativer. Vafler og pannekaker. På pannekakene og vaflene kan man selvsagt ha det man ønsker og tåler av krem, syltetøy med eller uten sukker, sukkerstrø eller søtningsstoff – eller brunost.
I dag morges prøvde jeg meg på vaflene. De blir ikke engang gylne! Takket være mangelen på sukker og gluten. Men smaken er det ingenting å si på. Jeg kunne godt spist alle tre platene jeg prøvestekte, men nøyde meg med fem små hjerter… Og da skulle jeg være klar til dyst. Eller kanskje dust? Støvtørking blir en av formiddagens aktiviteter. Spritet opp med litt UB40 eller Ricky Martin skal det nok gå helt greit.

Her kommer DIY anvisninger for allergi-pannekaker og -vafler.

Pannekaker uten egg, melk og gluten

2 dl Fibra Teff (Jyttemjøl grønn pakke)
4 dl vann eller rismelk

Rør sammen og la svelle. Konsistensen blir veldig fin og smidig. Stekes på vanlig måte.

 
Vafler uten egg, sukker, melk og gluten

Bruk vanlig oppskrift, men bytt ut smør/margarin med melkefri margarin. Bytt ut melk med rismelk evt. soyamelk. Sukker byttes ut med søtningsstoff, evt. kuttes ut. Mel byttes ut med Toro fin kakemiks, evt. Jyttemjøl. Egg erstattes med egg-erstatningspulver som fås på helsekostforretning. En ts pulver røres ut i 2 ss vann og erstatter 1 egg.

Vel bekomme - og ha en strålende allergimat-helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Blir litt usikker på om kommentarene mine når fram til deg? Sendte to kommentarer i går....:-) Men ett eller annet skjer når jeg trykker publiser. Forsøker igjen. Takk for fine oppskrifter, og matallergi finnes i vårt hjem også. Jin har melkeallergi, så vi bruker for det meste Havremelk til han. Soyamelk er også bra, litt søt og god, og perfekt til matlaging. Ha en flott helg. Håper det ble fint og støvfritt hos deg i går? Hilsen mettemia

Mamta sa...

Heia, du! Så bra at du prøver igjen. Jeg så i alle fall denne kommentaren. Ja, det ble støvfritt på utvalgte steder i alle fall. :) Toril